Nota Tepi: Madurai Si Tukang Gunting

Nota Tepi: Madurai Si Tukang Gunting

Pelanggan asalnya adalah orang asing yang bakal kita kenali. Setiap layanan memberikan hasilnya berbeza. Antara teknik pemasaran yang biasa digunakan adalah soft-selling, dimana bercerita perkara yang biasa dengan kehidupan yang dilalui. Sambil memperlihatkan akan apa yang kita boleh tawarkan yang boleh menarik minat mereka.

Berikut adalah cerita yang bermanfaat untuk diikuti. Cerita ini telah dikongsikan oleh Datuk Roslan Abdul Hamid di halaman Facebook beliau, disusun semula untuk mempermudahkan pembacaan.

Si Tukang Gunting Rambut

1 – Raju Taman Permata, pulang ke India. Tukang gunting baru. Nama dia Madurai. Taman Melawati. Datang dari India. Sudah 15 tahun duduk di Malaysia.

2 – Pengalaman bergunting 35 tahun. Kampung di India dekat Chennai. Umur 57 tahun.

3 – Dia panggil saya “Tuan”. Dia sangat teliti masa menggunting. Cara dia pegang kepala, begitu memuliakan. Tumpuan pada kerja.

4 – Ini kali pertama, saya bergunting rambut dengan dia. Dia bergaji RM 1200. Potong RM250 untuk bayar visa tiap bulan.

5 – Alatan yang dia guna semua bersih. Ayat ayat beliau juga ada tarikan tahap luar biasa.

6 – Dan dalam 20 minit bergunting rambut , saya kuasai percakapan untuk bertanya tentang dia dan keluarga dia di India. Dia jawab lancar.

7 – Saya yang introvert tiba tiba aktif pula berbual bicara. Habis bergunting, harga RM15. Bayar. Dan saya terasa dia layak dapat tips.

8 – Hulur tips RM20. Mahal pada bayaran bergunting. Ini lah kuasa kata kata dan khidmat memulikan manusia.

9 – Selamat tinggal Raju. Kesetiaan ku telah beralih pada Madurai. Demikian lah kuasa layanan dan perkataan menambat hati manusia.

10 – Kuasa kapal pada layarnya. Kuasa orang pada hatinya. Apabila hati pelaggan terjaga, bisnes berjalan lancar sentiasa.

 


Datuk Roslan Abdul Hamid adalah seorang Pakar Pengucapan Awam, Guru Bisnes dan Komunikasi.

Featured Image: Fashion photo created by freepik – www.freepik.com


 

Kongsikan Artikel Ini

Tinggalkan Komen