3 Jenis Susun Atur Kedai Runcit

3 Jenis Susun Atur Kedai Runcit

Sebagai usahawan yang ingin memulakan perniagaan kedai runcit. Perancangan yang perlu diambil perhatian adalah susun atur kedai. Ia penting bagi memastikan susun atur barangan memudahkan pelanggan dan pengurusan stok di kemaskini dapat dilakukan dengan lancar.

Ada beberapa susun atur yang bersesuaian, disini dicadangkan 3 jenis yang mudah.

#1 Pelan Lantai Grid

Pelan lantai grid atau pelan lantai lurus biasa digunakan dalam pasaraya kecil seperti 99 Speedmart, 7 eleven dan juga digunakan dalam pasaraya besar pada bahagian barangan keperluan harian.

Sesuai digunakan untuk peruncit kecil bagi memudahkan menambah inventori seperti buku, makanan, majalah, peralatan dapur dan rumah.

Pelan Lantai Grid
Pelan Lantai Grid

#2 Pelan Lantai Gelung

Pelan lantai gelung atau susun atur pacuan kuda, digunakan untuk memaksimumkan dinding ruang paparan dan mendedahkan pelanggan kepada semua jenis produk bersama laluan yang telah ditetapkan.

Jenis pelan ini sesuai untuk perniagaan pakaian, aksesori, mainan, perkakas rumah dan dapur, barangan penjagaan diri dan juga kedai runcit kampung.

Pelan Lantai Gelung
Pelan Lantai Gelung

#3 Pelan Lantai Aliran

Pelan lantai aliran secara umum digunakan dalam butik dan luar legar pasaraya. Ia bergantung kepada ruang yang ada dan tidak terbatas mengikut format tertentu.

Pelan ini sesuai digunakan untuk butik pakaian mewah, barangan penjagaan peribadi, barangan jenama tertentu dan perniagaan campuran seperti kedai roti dan makanan yang dibungkus.

Pelan Lantai Aliran
Pelan Lantai Aliran

 


Featured Image: Food photo created by freepik – www.freepik.com


 

Kongsikan Artikel Ini

Tinggalkan Komen