Lima Perkara Orang Berjaya Lakukan Setiap Hari

Lima Perkara Orang Berjaya Lakukan Setiap Hari

Jika anda mahu menjadi berjaya, anda perlu komited untuk merancang dan fokus. Ia juga tidak sukar untuk melakukan 5 tabiat harian yang dikongsi oleh orang yang paling berjaya.

#1 – Mempunyai rutin pagi yang konsisten

Orang yang berjaya seperti Oprah, Elon Musk, Jeff Bezos, dan Arianna Huffington mempunyai rutin pagi. Rutin pagi disini bermaksud, mereka bangun dari tidur dan bersedia untuk bekerja seawal jam 5 pagi.

Rutin pagi adalah satu set aktiviti dan tabiat yang konsisten, berfungsi untuk membantu anda memulakan hari yang produktif. Sebagai contoh, ini boleh menjadi seperti bangun pada jam 6 pagi, meminum segelas air, bersenam, makan sarapan pagi, mandi, membaca, dan memeriksa e-mel anda.

Bagi orang lain, mungkin rutinnya berbeza. Apa yang ingin dijelaskan bahawa, anda perlu bersedia untuk mengharungi hari anda.

#2 – Mengutamakan tugas

Orang berjaya tahu membezakan antara tugas penting dan tugas mendesak. Tugas penting adalah yang menyumbang kepada misi atau matlamat jangka panjang, sementara tugas mendesak adalah masa yang sensitif dan perlu ditangani seawal yang mungkin. Masalahnya disini ialah kita sering menghabiskan hari-hari kita pada hari-hari yang mendesak.

Untuk mengelakkan perkara ini daripada berlaku, fokuskan beberapa jam pertama hari anda untuk tugas penting. Apabila selesai, anda boleh kembali menumpukan pada tugas-tugas yang mendesak ini.

#3 – Memaksimumkan masa

Kita semua memerlukan masa rehat dari bekerja. Ia membantu mengecas semula bateri kita dan kembali fokus. Walau bagaimanapun, orang yang berjaya menghabiskan masa mereka dengan bijak.

Daripada memasak dan menonton drama jam tujuh ketika rehat, mereka akan menghabiskan masa dengan membaca, bertafakur, atau belajar sesuatu yang baru.

#4 – Tidak bertangguh

Orang yang berjaya tidak bertangguh, kerana mengangguh adalah sesuatu perkara membuang masa.

Katakan anda masih ingat untuk mengirim e-mel kepada pelangan menanyakan mengenai projek yang akan datang. Daripada menangguhkan untuk menghantar e-mel tersebut sehingga lewat petang, anda perlu melakukannya sekarang.

#5 – Bekerja pada masa produktif.

Walaupun ada manfaat untuk menjadi orang yang bangun awal, tidak semua orang adalah jenis orang bangun pagi. Sesetengah orang adalah jenis burung hantu malam. Ini bermakna mereka tidak akan menjadi produktif diawal pagi.

Kenal pasti masa yang anda paling produktif, lakukan kerja yang penting pada ketika itu. Jika anda paling produktif antara pukul 9 pagi dan tengah hari, maka ketika itu anda perlu fokus pada tugas anda yang paling penting.

 

Kongsikan Artikel Ini

Tinggalkan Komen