3 Cara Mempelbagaikan Rangkaian Anda

3 Cara Mempelbagaikan Rangkaian Anda

Sebagai usahawan, aktiviti pemasaran tidak hanya dilakukan secara konvensional, seperti mengiklankan di media aliran perdana, medium internet atau media sosial. Ia juga boleh dilakukan secara menjalinkan rangkaian dengan pelbagai pihak yang dirasakan perlu dalam mengetengahkan perniagaan kita secara tidak langsung untuk jangka masa yang lama.

Bagaimana hendak mempelbagaikan rangkaian anda? Berikut adalah tiga cara yang anda boleh lakukan.

#1 – Menyertai Rangkaian Komuniti

Cari orang lain yang terlibat dengan kumpulan komuniti yang anda tidak terbabit. Jangan jadikan aktiviti ini sebagai alasan utama anda untuk bertemu dengan seseorang. Hanya jadikan ia sebagai permulaan yang baik untuk bertemu dengan orang yang tidak berada dalam lingkungan rangkaian anda.

#2 – Menyertai Rangkain Aktiviti Sukarela

Perbanyakan aktiviti sukarela dan sertai sebagai sukarelawan. Cari satu aktiviti yang anda suka lakukan dan lihat bagaimana anda boleh menyertainya. Sebagai sukarelawan bukan sahaja mempelbagaikan rangkaian anda, tetapi dapat memberi manfaat kepada komuniti anda.

#3 – Terlibat dalam Pengurusan Organisasi

Menyertai pengurusan organisasi tempatan mungkin tidak boleh diakses sebagai sukarela, tetapi belajar apa yang diperlukan untuk terlibat dalam pengurusan dan mengambil langkah-langkah yang perlu untuk dilakukan.


Featured Image: Designed by jcomp / Freepik


 

Kongsikan Artikel Ini

Tinggalkan Komen